Blockchain ticketing voor evenementen: wat is het en waarom doet het er toe?

De betekenis van het buzzwoord ‘blockchain’ is voor de evenementenindustrie nog altijd wat onduidelijk; het staat in de kinderschoenen. Wat we echter wél weten is dat deze technologie een stuk veiliger is dan de reguliere middelen voor het vastleggen van transacties en het toegankelijk maken van informatie. Maar wat is het en waarom doet het er toe? Eventmanagerblog.com legt uit:

Wat is blockchain?
Blockchain is een nieuw soort database waarin transacties en informatie wordt vastgelegd en kan worden gedeeld. Traditionele netwerken zijn gecentraliseerd, wat betekent dat informatie op één centrale locatie wordt opgeslagen. Blockchain-netwerken zijn gedecentraliseerd, wat betekent dat er geen controle over het netwerk is en dat alle informatie toegankelijk is voor alle knooppunten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Docs of One Drive.

Waarom is Blockchain veiliger?
Blockchain is veiliger omdat elk stukje informatie in blokken wordt opgeslagen. Elk nieuw blok bevat data over het vorige blok, die op zijn beurt weer informatie over het voorgaande blok bevat, enzovoort. Zo wordt het als het ware een informatieketting met blokken informatie die digitaal zijn ondertekend. Dit proces maakt het extreem moeilijk om te hacken of de digitale code te achterhalen.

Waarom is Blockchain geschikt voor ticketing?
De huidige status van blockchain maakt ticketing erg aantrekkelijk voor sommige soorten evenementen. Wanneer is blockchain-ticketing geschikt?

– Wanneer je evenementen organiseert waar veel vraag naar is
– Als je evenementen plant 
met een sterk potentieel voor ticketverkoop
– Als je 
wilt bepalen wie er toegang krijgt om tickets opnieuw te verkopen
– Als je
 ticketingplatform in gebruik is wanneer veel klanten tegelijkertijd proberen te kopen

De bovenstaande redenen geven een duidelijk beeld van de voordelen van blockchain. Het valt niet te ontkennen dat de blockchain-technologie onmiddellijke voordelen biedt voor grootschalige evenementen met besturingsproblemen, maar het beveiligingsonderdeel is iets waar ook organisatoren van zakelijke evenementen meer aandacht aan zouden moeten besteden.

Het is namelijk vrij eenvoudig om zelf een ticket na te maken of toegang te krijgen tot congressen, beurzen en e-sport events. Iemand met slechte bedoelingen kan met weinig middelen grote schade aanrichten. De meeste ticketplatforms zijn zich hier nog te weinig van bewust; terwijl wel al vaker is bewezen hoe verkeerd het soms kan uitpakken wanneer ongewenste personen toch toegang krijgen tot een event. Daarom is blockchain-ticketing zo aantrekkelijk voor de evenementenbranche.

Blockchain Ticketing: waarom doet het er toe?

Veiligheid: 
We praten allemaal over het beveiligen van evenement. Je moet weten wie er komt, wie er niet komt of mag komen(om welke reden dan ook), en dat is precies waar blockchain je mee helpt.

Tegengaan van onrealistische prijzen  en neptickets:
Mensen zijn het zat om, mede door wederverkopers en bots, een onrealistische prijs te betalen voor het evenement dat ze willen bezoeken. Blockchain helpt om dit soort situaties te bestrijden en zorgt ervoor dat het ticket écht is. 

Controle van de secundaire markt: 
Voor topevenementen is het belangrijkste voordeel de beheersing van de secundaire markt. Openbare databases kunnen namelijk de legitimiteit van tickets bevestigen. Het beheersen van de secundaire markt betekent het beperken van scalpers, die deze tickets meestal kopen om ze voor een veel hogere prijs door te verkopen. 

Zelf instellen van parameters:
Eventorganisatoren die beveiligde tickets voor blockchain inschakelen, hebben toegang tot tickets voor deelnemers in SmartTickets. Elk SmartTicket krijgt een unieke, onveranderlijke en verifieerbare ID en transactie toegewezen aan de blockchain, waarmee het probleem van namaak wordt bestreden. Met een eenvoudige verificatie-tool kunnen bezoekers eenvoudig de authenticiteit van een SmartTicket verifiëren via een gebruikersvriendelijke interface.

Organisatoren kunnen een maximale waardes en prijsvariabelen toewijzen op zowel de primaire als de secundaire markt. Organisatoren hebben in wezen de mogelijkheid om rechten voor resellers te beheren en gegevens van secundaire marktaankopen te verzamelen om een betere klantervaring te bieden en de kaartverkoop te vergroten.

Kortom, hoewel de Blockchain technologie zich momenteel nog in een vroeg stadium bevindt, lijken de voordelen voor de doorgewinterde eventprof die zijn evenementen wil beveiligen nogal voor de hand te liggen!